Cum activează microtopiile în miezul vieții de zi cu zi? Vino să afli pe 1 septembrie, la masa rotundă din cadrul Festivalului Internațional de Teatru NETA

31 august, 2015

În prezent, avem de-a face cu comunități din ce în ce mai marginalizate în orașele noastre, ca rezultat al condițiilor sociale, etnice și religioase, dar și în întâmpinarea unor probleme de apărare a granițelor europene, dacă este să privim contextul politic global. Tinzând spre un model valabil, comun, căutarea unor alternative este de-a dreptul înfloritoare și e în mare măsură generată de criză.

 

Cum activează microtopiile în miezul vieții de zi cu zi? Arta și modul în care ea este practicată se schimbă în mod radical. Nu doar la noi, în București, sau în România, ci și la nivel european, artiștii încearcă forme, metode și concepte noi de montare a ideilor lor, motoare pentru a demara deopotrivă procese, prezentări și contexte.

 

Teatrul are rolul de a fi oglinda societății. Este un element cheie pentru vitalitatea acestei arte, pe care, de multe ori o consuma ca o modalitate de a evada din cotidian. Uităm adesea să privim în jur și să ne lăsăm inspirați de modul în care fiecare mică comunitate își crează în jurul ei un univers propriu. Lăsând în urmă formatele clasice ale laboratoarelor închise, teatrele de azi se transformă văzând cu ochii în ateliere deschise, un curent ce prinde din ce în ce mai multă amploare.Teatrul ca o microtopie este o platformă ce activează în miezul vieții civile – un loc pentru a formula, a crea și a testa alternative. Este de asemenea o alternativă la discursul dominat de politic și de mass media.

 

Microtopiile sunt și una dintre cele trei teme ale candidaturii Bucureștilor la titlul de Capitală Europeană a Culturii în 2021, care tratează aceste aspecte din perspectiva artelor ca forță angajată în formarea societății viitoare. În contextul NETA, Festivalul Internațional de Teatru ce are loc zilele acestea la Teatrul Național, mâine, 1 septembrie, începând cu ora 10:00, în Sala Media a TNB va avea loc o masă rotundă cu tema Teatrul European – Arta în centrul vieții civile. Moderată de Trevor Davies, fondator Copenhague International Theatre (KIT), director a peste 50 de festivaluri de artele spectacolului și  consilier al proiectului București 2021 și de Anca Ioniță, membru al biroului de coordonare București2021 și critic de teatru, discuția va urmări să compare și să integreze realitatea bucureșteană într-un context european.

 

La discuții participă, de asemenea, directori de teatre și de festivaluri din țară și din străinătate invitați la Festival (sub rezerva confirmării): Hervin Culi (TN Tirana, Albania), Janko Ljumovic (T.N. Podgorica, Muntenegru), Anastas Popdimitrov (Teatrul de dramă Vratsa, Bulgaria), Eric Vignier (Theatre de Lorient, Paris, Franța), Damir Domitrovic (directorul festivalului ExPonto), Dio Kangelari (Festivalul din Atena, Grecia), Petru Hadârcă (director TNME Chișinău, Republica Moldova), Ion Caramitru (director general al Teatrului Național I.L.Caragiale București, Constantin Chiriac (director FITS, Sibiu), Radu Macrinici (director al festivalului ATELIER Sf. Gheorghe), printre mulți alții.

 

Intrarea este liberă. Evenimentul este organizat în colaborare cu ARCUB. Discuțiile vor avea loc atât în limba română, cât și în engleză. Este disponibilă traducerea simultană la căști din română în engleză și din engleză în română.

 

Category
Stiri
Tags
2021, Anca Ionita, ARCUB, arta in centrul vietii civile, Bucuresti, Bucuresti 2021, Capitala Europeana a Culturii, CEaC, comunitati, conditii, Consiliul Europei, context, EACEA, etnice, Festivalul International de teatru NETA; Festivalul, global, I.L. Caragiale, international, marginalizate, microtopie, microtopii, NETA, politic, religioase, retea, sociale, spectacol, teatru, teatrul european, Teatrul National Bucuresti, TNB, Trevor Davies